Jarosław Brak

Jak wykorzystać feedback w procesie nauki?

Cześć! Nazywam się Jarosław Brak i od lat pracuję w edukacji. Oprócz tego, w wolnych chwilach dzielę się swoimi przemyśleniami na blogu. Dziś chciałbym opowiedzieć wam o tym, jak wykorzystać feedback w procesie nauki. Często niezauważany, ale niezwykle ważny, feedback może stać się kluczem do naszego postępu i rozwoju. W moim przypadku zauważyłem, że regularne przyjmowanie i analizowanie informacji zwrotnej znacznie podnosi jakość mojej pracy, zarówno w szkole, jak i w blogowaniu.

Kiedy pierwszy raz zacząłem zbierać feedback od moich uczniów, miałem mieszane uczucia. Nie wiedziałem, czy naprawdę warto prosić ich o opinie na temat mojuszych metod nauczania. Jednak gdy spróbowałem, okazało się to przełomowe. Uczniowie dzielili się swoimi spostrzeżeniami, które pomogły mi zrozumieć, co mnie zaskoczyło. Po rozmowach z nimi nie tylko poprawiłem sposób, w jaki przekazuję wiedzę, ale także zyskałem ich zaufanie i otwartość. Tego rodzaju interakcje z młodymi ludźmi sprawiają, że stają się oni bardziej zaangażowani w naukę i chętniej biorą udział w lekcjach.

Kiedy korzystam z feedbacku w moim blogu, proces jest nieco inny. Na końcu każdego wpisu zachęcam czytelników do zostawienia komentarza. Zauważyłem, że pozytywne i negatywne informacje zwrotne są na wagę złota. Dzięki nim mogę dostosować styl pisania, tematykę oraz formę. Gdy otrzymywałem uwagi, że pewne posty były zbyt długie lub nieczytelne, zacząłem dodawać podsumowania na końcu każdego tekstu. Tak drobna zmiana poprawiła komfort czytania i zwiększyła liczbę odwiedzin na moim blogu.

Warto również pamiętać, że feedback nie powinien być tylko jednostronny. Sam również staram się dzielić z moimi uczniami informacją zwrotną. Kiedy analizuję ich prace, zawsze staram się skupiać nie tylko na błędach, ale również na tym, co wykonano dobrze. Pomaga to zbudować pewność siebie, co jest kluczowe w procesie nauki. Kiedy widzę, że uczeń pozytywnie reaguje na moje całościowe podejście do oceny, mam pewność, że motywuję go do dalszego działania. Przykład? Kiedy jeden z moich uczniów napisał świetny esej, ale miał problemy z interpunkcją, zamiast po prostu wskazać błędy, powiedziałem mu, że jego pomysły są fantastyczne, a poprawa detali sprawi, że jego prace będą jeszcze lepsze. To podejście zadziałało!

Jednym z kluczowych elementów, które chcę podkreślić, jest to, że feedback powinien być regularny. Nie wystarczy zbierać opinii co kilka miesięcy – warto wprowadzić to w rutynę. Na przykład, organizując cykliczne sesje refleksyjne po zakończeniu kursów, mogę zbierać szczere opinie i stosować je w przyszłości. Jako nauczyciel, mogę także dostarczać feedback w postaci krótkich ankiet po lekcjach. Takie dane pomogą mi dostosować plan zajęć oraz nauczyć się, które aspekty będą dla moich uczniów najciekawsze.

Na koniec chciałbym podkreślić, że feedback to nie tylko narzędzie do poprawy. To także sposób na budowanie relacji i atmosfery współpracy. Kiedy uczniowie czują, że ich głos się liczy, stają się bardziej zaangażowani w swoją naukę. W moim przypadku zauważyłem, że po wprowadzeniu aktywnego zbierania opinii, uczniowie zaczęli dzielić się swoimi pomysłami i sugestiami na temat lekcji. Biorąc pod uwagę ich spostrzeżenia, wzmacniam naszą wspólną przestrzeń edukacyjną. Podsumowując, feedback może być kluczem do sukcesu, który otworzy wiele drzwi w naszej naukowej podróży.


feedback nauka rozwój osobisty

Jarosław Brak

Blog o edukacji tworzon z pasją? Nie, może nie tak. Bardziej blog o edukacji, taki który czasem pisze ciekawie, a czasem wieje totalnie nudą.

1a N72 Ec5 Wec S08 L72 E37 T37 T72 E0b Rb5 5c -b5 2f Za0 a93 pa3 icd s82 zb5 cd sa3 i4d ęb5 a3 ib5 9c ja0 a44 kfb ob5 93 pa3 i0b e79 r22 wcd s82 z96 yb5 12 c82 z96 ybb ta0 a9c jb5 23 mfb o9c j0b eb5 22 w93 pa3 icd s96 yd5 !